Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Automata akkumulátortöltő

2009.01.16

AUTOMATA AKKUMULÁTOR TÖLTŐ

 

Kép

Ez az eredeti kapcsolási rajz (HE91/11). Ezt megépítettem és tökéletesen működik a mai napig...kb12 éve.

Sokak kérésére az akkutöltő eredeti dokumentációját is letölthetővé tettem. Abban részletes leírás található a szerzőtől. A letöltőlink:data.hu/get/6608689/akkutolto.pdf

Most újra terveztem a nyákot, és több dologra rájöttem...

Pl.: a 12V-os táprész (R7,Z1,T1) kiváltható egy 7812-vel, valamint a ZPD8V2-vel felépített stabilizált referencia (R6,Z2)kiváltható egy 7808 stabilizátor IC-vel (lehet hogy nem olcsóbb, de ha valaki bontott alkatrészekel dolgozik, akkor abból kell építeni ami van...nem találtam 8V2-es zener diódát de 7808-at 3db-ot is.....). Az IC-k bármilyen tipussal működnek, ha a lábbekötés stimmel. TL 071, uA 741, uA709 stb.....CA3140

             Most két kép az eredeti rajzhoz készített nyáklap tervről (beültetés/panelrajz).

 

 

Kép

                                                            Beültetési rajz

A nyákterv SprintLayout 5.0 hun verzióban innét tölthető le: data.hu/get/3547446/akkutolto.lay

 A SprintLayout innét letölthető: data.hu/get/3553130/Sprint-Layout50_hun.zip

 A kapcsolási rajz nagyobb méretben a fotógalériában megtalálható, lásd link a cikk végén!

Pl.: Itt! www.bgsf.eoldal.hu/fenykepek/egyeb-aramkorok/automata-akkumulatortolto/original/75

A fotógalériában megtalálható nagy képen a nyák és a beültetés is!

 

 

 

 

Kép

 Panel rajz

 

 

Ezt a töltőt már megépítettem, bár nem ezzel a panelrajzzal. Megépítés előtt kérek mindenkit hogy ellenőrizze a panelrajzot, és ha hibát talál akkor jelezze. A LED-ek a panelon úgy vannak elhelyezve, hogy az előlapon szépen egymás mellett lesznek. A 7812-es IC-nek van még egy nagyon jó előnye! Pl.: beépíthetünk egy PC tápegység ventillátort, így jobb lesz a hűtése a töltőnek. Még bele terveztem egy kapcsolót, ami a tök lemerült aksikon segít. Erre azért volt szükség, mert a töltő nem tölt ha az aksi feszültsége 10V alá esik ("HIBA"  LED). Ilyen akkor fordul elő ha éppen tél van! :) Márpedig ilyenkor kell az aksi a legjobban, és a hideg bizony az aksi ellensége!

 

 

 

 

 

Nagyon lemerűlt akkumulátorok....

A nagyon kisütött aksit a tirisztort letiltó tranzisztor kiiktatásával lehet tölteni, így az aksi direkt töltő áramot kap a Graetz hídon és a teljesen nyitott tirisztoron  keresztül (a töltőáramot csak a trafó tudja korlátozni, ezért a Graetz hidat és a tirisztort úgy kell megválasztani hogy bírja a terhelést). Mivel ilyenkor az akkumulátoron a feszültség rohamosan nő, a gombot kb 20 mp múlva el lehet engedni és a töltés "NORMÁL" módban folytatódik, azaz sem a "FELTÖLTVE" sem a "HIBA" LED nem világít.

Ma (2009.01.19) kész lett a panel. Néhány fénykép.... A panelrajzot javítani kellett mert egy vezetőt nem jó helyre vittem és csak a javított változatot szeretném közölni. a LED-ek a fólia felől vannak beültetve úgy hogy a távtartóktól kicsit hosszabbak legyenek, így a panel az előlapra felfogatható (egy aksitöltő nem esztétikai élmény, hanem hasznos eszköz) és a LED-eket sem kel vezetékelni.

 

 

akkutolto01.jpg

 

RAPID kapcsolóval készített rajz

 

Kép

 

A panel a LED-ekkel, valamint a távtartókkal

Kép

A kész áramkör, itt látható a két stabkocka amivel kiváltottam az "elavult" áramköröket...

 

Újratervezett panel képek.

 

Egy ismerősöm újra tervezte a panelt. Szíves engedelmével közzéteszem a panelrajzot. Az övé sokkal kisebb lett. Nekem tetszik a munkája.

 

beultetes.jpg

Beültetési rajz

 

 

nyak.jpg

Fólia oldal

 

 

atnezetikep.jpg

Átnézeti kép

 

Lay fájl innét tölthető le

data.hu/get/3606084/Akkutolt.3.LAY

A rajzok és a leírások .doc formátumban innét tölthetők le:

data.hu/get/3623816/Akkutolto_rajzok.doc

Érdeklődni a sikeréről a

buzasjanos@vipmail.hu e-mail címen lehet.

Nagyobb képek a fotógalériában!

 

Ha bontott alkatrészekből kell valamit építeni, akkor meg kell nézni, hogy mit mivel lehet kiváltani a meglévő dolgokkal!

 

 

 

 

 

A mappában található képek előnézete Automata akkumulátortöltö

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Re: Biztosíték

BGSF,2012.04.21 03:54

Két dolog lehetséges. 1. nem jó a trafó. 2. Gyors a biztosíték és a bekapcsoláskor keletkező nagy terhelés miatt kiolvad. Meg tudod mondani hány VA-es a trafód? kipróbálhatod még úgy is hogy a trafóról leveszed az áramkört. Ha úgy is kiég akkor tegyél bele nagyobb biztit. Ha akkor is lemegy akkor a trafóval van gond. Minden más esetben az áramkörben van valami zárlat.

Re: Re: Biztosíték

Balázs,2012.04.25 17:28

Nos idő közben a biztosítékos hibát elhárítottam, viszont akadt egy másik kérdésem. A transzformátor 80VA-es. 220V/16.5V-os, ezt vásárlás előtt átszámítottam és mivel 230V-os a hálózat 17,25V jött ki. Nos ezek alapján kérném még a segítséget, hogy jól számítottam-e és megfelel-e a transzformátor az áramkör ellátásához.

Re: Re: Re: Biztosíték

BGSF,2012.04.27 05:09

Jó lesz hozzá az a trafó, igaz az enyémben 100VA-es van, de a tiéd 4-5A maximumot fog tudni.

DOKUMETÁCIÓ

Bálint,2012.03.27 17:55

Szép napot! Sürgősen szükségem volna egy dokumentációra ehhez az akku töltőhöz, érettségi munkára. Jó volna, ha valaki elküldené erre a címre: badee45@citromail.hu

Re: DOKUMETÁCIÓ

BGSF,2012.03.29 16:44

Holnap felteszem a letöltőlinket. Mivel az eredeti doksit 90 napig senki sem töltötte le.. (3 JPG kép) így a szerverről törlésre került! Az eredeti anyag egy másik gépen van, így csak holnap férek hozzá.

kis gond a töltéssel

Bálint,2012.03.06 17:59

Megépítettem, minden led működik, piros bekapcsoláskor, zöld a beállított feltöltési értéknél villan ki, sárga, ha nincs rákötve a töltő az akkura. VISZONT! az ampermérőn 6A-t is mérek, illetve a rapidkapcsoló nem reagál, a TIC 126 pedig melegszik, ez miért lehet?

Re: kis gond a töltéssel

BGSF,2012.03.23 23:55

A Rapid kapcsoló csak akkor reagál ha normál töltésen nem megy a töltés!

Re: kis gond a töltéssel

BGSF,2012.03.29 16:37

6A-nál fog is melegedni! Megfelelő hűtőbordára kell tenni a tirisztort! 6A egy 60Ah akkunál normális dolog. Az még normál töltésnek számít. Ha a hiba LED nem világít akkor a RAPID kapcsolót hiába nyomogatod, nem fog gyorsabban tölteni!

jó ez?

Bálint,2012.03.21 22:26

http://data.hu/get/3623816/Akkutolto_rajzok.doc

ezt a bekötést használom, működik ez? mert én akár hol keresem a hibát, nem találom.
A választ előre is köszönöm.

Megépítés utáni gond

Bálint,2012.03.04 12:58

Jó napot! Megépítettem a töltőt. Tölt is rendesen, Viszont bekapcsolásnál mindkét led világít (piros, zöld). IC1 - LM358 kimenetén, ami a zöld ledhez csatlakozik 3 volt körüli feszültséget mérek. Tehát a LED világít. A rapidkapcsoló nem igazán reagál , mi lehet a gond?

Re: Megépítés utáni gond

Bálint,2012.03.04 14:30

Megtaláltam a hibát, most a piros led világít, a sárga csak akkor ha nincs az akkumulátoron a pozitív, vagy negatív pólus rákapcsolva, ahogy rákapcsolom kialszik. Viszont egyfolytában 4 amperen tölt. a BC547-es ranzisztor Bázisán , Illetve emitterén nem mérek feszültséget, Collektorán 14V-ot mérek. a gond a tranzisztorral lehet???

Re: Re: Megépítés utáni gond

BGSF,2012.03.12 23:03

Ha 4A-rel tölt az nem gond! De! Esni kell a töltő áramnak egy idő után. Előfordulhat cellazárlatos aksiknál hogy a töltőáram nem csökken, de a kapocsfesz mégis nő az aksin. Ilyen esetben csak egy másik töltővel való töltés megfigyelése segíthet. Ha az is ezt mutatja akkor sajna az akku az ujrafeldolgozásra megérett....

Re: Re: Megépítés utáni gond

BGSF,2012.03.12 23:20

A zöld LED-et a potival kell beállítani, ha nincs rajta akku akkor világít a sárga LED mert hibát jelez!
Beállítása a következő:
-Mérni kell a töltött akku feszültségét, ha eléri a 14,5V-ot akkor kell beállítani a trimmerpotit(P1) hogy a zöld LED világítson! Ekkor a BC108 (vagy hasonló tipus) bázisán 0,7-1V feszültség van és a kollektor lezárja a tirisztor nyitóáramát így a töltés megszűnik.
Töltetlen akkunál a tranzisztor bázisán 0V, kollektorán 14-19V, emitteren 0V a GND-hez mérve. Feltöltött akkunál a bázison 0,7-1V, kollektor 0-0,3-0,7V, emitter 0V.

Re: Re: Re: Megépítés utáni gond

Bálint,2012.03.13 20:10

http://data.hu/get/3623816/Akkutolto_rajzok.doc

ezt a bekötést használom, működik ez? mert én akár hol keresem a hibát, nem találom.
A választ előre is köszönöm.

amper

Bálint,2012.03.06 21:00

ennek a töltőnek mi a maximum árama,amivel tölteni képes akkor ,ha nem nyomjuk le a rapidkapcsolót?? és akkor ,ha lenyomjuk????

Re: amper

BGSF,2012.03.12 22:57

A töltőáram 100VA-es trafóval max 6A! Rapid kapcsolóval csak a trafó belső ellenállása a mérvadó, ez lehet 10-15A is! Ezt a lehetőséget csak rövid ideig lehet használni, addig amíg az akku be nem indul. Nem ajánlom indítás rásegítéshez!

molnar.gergely88@gmail.com

Molnár Gergely,2012.03.06 01:31

Üdv!

Készülök megépíteni a kapcsolást, és nagyon örülök, hogy ilyen szépen és rendezetten van megtervezve a kapcsolás és az oldal. Azt szeretném megtudni hogy a trafón és a hídon kívül mit kellene módosítanom, hogy a töltő áramom olyan 7A körül legyen.

Előre is köszönöm a választ!

Kérdés

Richi,2012.02.12 16:56

Szia. Azt szeretném kérdezni,hogy ez a rajz fordított polaritás ellen védett-e. Nekem meg van a rajz és leírás is de nem nagyon írták le. Amúgy megépíttetem és jól működik,de mivel nekem a tápellátást PC TÁP szolgáltatja így nem merem kipróbálni a fordított polaritást.

Re: Kérdés

BGSF,2012.03.01 05:27

Elméletileg védett fordított polaritás ellen.. De! tapasztalatom azt mutatja hogy a LED-ek nyitófeszültsége nagy szórást mutat, így némelyik általam megépített kapcsolás nem reagált a fordított aksira!!!! Lehető legrégebbi LED kell bele amelyiknek 1...1,2V a nyitófesz. Már találkoztam olyan LED-del ami 4,5V felett nyitott!

Hűtőlapok

Bálint,2012.02.27 21:33

A kérdésem az lenne, hogy a tirisztorra mekkora hűtőborda kell, illetve hogy a Graetz hidat is kell hűteni? És a ventilátort az a 7812-es IC-hez kell hozzákötni? Ezzel nem vagyok tisztába, válaszát előre is köszönöm!