Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Automata akkumulátortöltő

2009.01.16

AUTOMATA AKKUMULÁTOR TÖLTŐ

 

Kép

Ez az eredeti kapcsolási rajz (HE91/11). Ezt megépítettem és tökéletesen működik a mai napig...kb12 éve.

Sokak kérésére az akkutöltő eredeti dokumentációját is letölthetővé tettem. Abban részletes leírás található a szerzőtől. A letöltőlink:data.hu/get/6608689/akkutolto.pdf

Most újra terveztem a nyákot, és több dologra rájöttem...

Pl.: a 12V-os táprész (R7,Z1,T1) kiváltható egy 7812-vel, valamint a ZPD8V2-vel felépített stabilizált referencia (R6,Z2)kiváltható egy 7808 stabilizátor IC-vel (lehet hogy nem olcsóbb, de ha valaki bontott alkatrészekel dolgozik, akkor abból kell építeni ami van...nem találtam 8V2-es zener diódát de 7808-at 3db-ot is.....). Az IC-k bármilyen tipussal működnek, ha a lábbekötés stimmel. TL 071, uA 741, uA709 stb.....CA3140

             Most két kép az eredeti rajzhoz készített nyáklap tervről (beültetés/panelrajz).

 

 

Kép

                                                            Beültetési rajz

A nyákterv SprintLayout 5.0 hun verzióban innét tölthető le: data.hu/get/3547446/akkutolto.lay

 A SprintLayout innét letölthető: data.hu/get/3553130/Sprint-Layout50_hun.zip

 A kapcsolási rajz nagyobb méretben a fotógalériában megtalálható, lásd link a cikk végén!

Pl.: Itt! www.bgsf.eoldal.hu/fenykepek/egyeb-aramkorok/automata-akkumulatortolto/original/75

A fotógalériában megtalálható nagy képen a nyák és a beültetés is!

 

 

 

 

Kép

 Panel rajz

 

 

Ezt a töltőt már megépítettem, bár nem ezzel a panelrajzzal. Megépítés előtt kérek mindenkit hogy ellenőrizze a panelrajzot, és ha hibát talál akkor jelezze. A LED-ek a panelon úgy vannak elhelyezve, hogy az előlapon szépen egymás mellett lesznek. A 7812-es IC-nek van még egy nagyon jó előnye! Pl.: beépíthetünk egy PC tápegység ventillátort, így jobb lesz a hűtése a töltőnek. Még bele terveztem egy kapcsolót, ami a tök lemerült aksikon segít. Erre azért volt szükség, mert a töltő nem tölt ha az aksi feszültsége 10V alá esik ("HIBA"  LED). Ilyen akkor fordul elő ha éppen tél van! :) Márpedig ilyenkor kell az aksi a legjobban, és a hideg bizony az aksi ellensége!

 

 


 

 

Nagyon lemerűlt akkumulátorok....

A nagyon kisütött aksit a tirisztort letiltó tranzisztor kiiktatásával lehet tölteni, így az aksi direkt töltő áramot kap a Graetz hídon és a teljesen nyitott tirisztoron  keresztül (a töltőáramot csak a trafó tudja korlátozni, ezért a Graetz hidat és a tirisztort úgy kell megválasztani hogy bírja a terhelést). Mivel ilyenkor az akkumulátoron a feszültség rohamosan nő, a gombot kb 20 mp múlva el lehet engedni és a töltés "NORMÁL" módban folytatódik, azaz sem a "FELTÖLTVE" sem a "HIBA" LED nem világít.

Ma (2009.01.19) kész lett a panel. Néhány fénykép.... A panelrajzot javítani kellett mert egy vezetőt nem jó helyre vittem és csak a javított változatot szeretném közölni. a LED-ek a fólia felől vannak beültetve úgy hogy a távtartóktól kicsit hosszabbak legyenek, így a panel az előlapra felfogatható (egy aksitöltő nem esztétikai élmény, hanem hasznos eszköz) és a LED-eket sem kel vezetékelni.

 

 

akkutolto01.jpg

 

RAPID kapcsolóval készített rajz

 

Kép

 

A panel a LED-ekkel, valamint a távtartókkal

Kép

A kész áramkör, itt látható a két stabkocka amivel kiváltottam az "elavult" áramköröket...

 

Újratervezett panel képek.

 

Egy ismerősöm újra tervezte a panelt. Szíves engedelmével közzéteszem a panelrajzot. Az övé sokkal kisebb lett. Nekem tetszik a munkája.

 

beultetes.jpg

Beültetési rajz

 

 

nyak.jpg

Fólia oldal

 

 

atnezetikep.jpg

Átnézeti kép

 

Lay fájl innét tölthető le

data.hu/get/3606084/Akkutolt.3.LAY

A rajzok és a leírások .doc formátumban innét tölthetők le:

data.hu/get/3623816/Akkutolto_rajzok.doc

Érdeklődni a sikeréről a

buzasjanos@vipmail.hu e-mail címen lehet.

Nagyobb képek a fotógalériában!

 

Ha bontott alkatrészekből kell valamit építeni, akkor meg kell nézni, hogy mit mivel lehet kiváltani a meglévő dolgokkal!

 

 

 

 

 

A mappában található képek előnézete Automata akkumulátortöltö

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

hiliboy@citromail.hu

Hartl Dávid,2014.02.26 20:17

Sziasztok
Tudna nekem valaki segíteni ? A ledek jól müködnek csak a Táp zörög (gondolom a tirisztor rángatja )ezt hogy tudom kiküszöbölni ? Több trafót kipróbáltam már de mind zörög.És még valami ,ha az akku majdnem eléri a feszt akkor a led vibrál és a tápnak is változik a hangja !!

Balatonederics

Tóth Attila,2013.11.17 19:11

Sziasztok.
Megépítettem a Búzás János által tervezett kapcsolást.
Elvileg mindent jól csináltam de valamiért nem működik rendesen.
Ahogy ráadom a feszt.18V. világít a piros led ami ugye normális, viszont világít a sárga hibát jelző is mindaddig amíg nem teszek rá egy akkut is. ekkor elalszik a sárga led és a zöld világít folyamatosan de semmi féle áramfelvétel nincs. A kapocsfeszültség 13 volt körül mozog az akkun és nem igazán indul el 14,4 V felé, bárhogy tekergetem a potit. A tirisztor kicsit melegszik de semmi áramfelvétel. A leggyanúsabb az hogy miért világít a sárga led ha nincsen rajta akku?
Remélem tud valaki segíteni.
Üdv Attila.

toszi3@freemail.hu

laszlo,2013.08.24 13:48

Szep napot! Érdeklödnék, hogy elkészitené-e valaki nekem a komplett elektronikát? Én a megjelenéskor elkészitettem azóta jól müködik de kell egy nagyobb töltöt készitenem. A
kis hobbi sarkom felszámolásra került.

Tibi79@gmail.com

Tibi,2013.07.22 18:43

Sziasztok. A tav 17V nekem 28V vatom van, mukodne-e a kapcsolasi rajz ekkora feszultseggel? nem szallna el valami?
KOszi

Re: Tibi79@gmail.com

BGSF,2013.07.23 21:27

Magas lesz a feszültség nagyon! Túl nagy árammal fog tölteni, nem lesz ami korlátozza a töltésmaximumot. Ráadásul a stabon is nagy lesz a disszipáció, át kellene számolni az áramkört is hozzá. Nem ajánlom hozzá azt a trafót! hamar kinyírná az áramkört és kisebb aksikat hamar felfőzne, persze ha megfelelően nagy a trafó teljesítménye. Ha nem, akkor a trafó adja meg magát nagyon hamar!
Üdv: BGSF

don.kentaur@gmail.com

Laci,2013.05.28 18:20

Heló:-) Lenne egy kérésem,eltudnád emailben küldeni hogy hogy működik ez a töltő?:-)

jammy72@citromail.hu

jammyxxx,2013.04.30 20:42

Jó ez a kapcsolás!! tökéletesen működik! de ha furcsa ,akkor is be kell tartani a 17 v váltót!!12 volt váltós trafóról elég furcsán működik!,, tehát bátran használjatok nagyobbat,,

kisesdani@indamail.hu

Dani,2013.04.10 15:18

Üdv!
Ez a töltő alkalmas lenne gondozásmentes (zselés) akku töltéséhez?

Mandy39@freemail.hu

István,2013.03.18 19:25

Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy az automata akkutöltőhöz nyákot tud-e készíteni? Sajnos nekem semmi feltételem nem adott a készítéshez, és úgy gondolom,hogy egy-két panel elkészítéséhez nem volna érdemes akkora beruházást eszközölni.Ha megy a dolog akkor kb. mennyibe kerül egy darab?
Válaszát előre is köszönöm!

pyte87@gmail.com

Peti,2013.02.17 22:45

Szia !
Csak egy kis szívességet szeretnék kérni, eltudnád nekem küldeni e-mailba a teljes cikket amit a hobbi elektronika tett közzé? Mert az oldalon található link nem jó .
pyte87@gmail.com
üdv: Peti

szylveszter@citromail.hu

Szilveszter,2013.01.24 18:52

Üdv!

Megépítettem a kapcsolást de nem akar tölteni, az alkatrészek mind megegyeznek a kapcsolásban szereplőkkel.A trafó szekunder feszültsége 17V helyett 16.5V, lehet ez a gond.Az IC KA358.
A ledek is megfelelően működnek.
Mit változtassak a kapcsolásban hogy működésre bírjam?

Válaszát előre is köszönöm.

Re: szylveszter@citromail.hu

bgsf,2013.01.25 18:17

Szia! Melyik nyákot építetted meg? A Búzás Jani félét nem próbáltam ki. Neki működik, ha azt építetted meg akkor a buzasjanos@vipmail.hu mail címen kérhetsz segítséget. Az én tervezésem két darab mono műveleti erősítővel vannak felépítve! Ezek nem helyettesíthetők dual opamp-al!
Üdv:BGSF

Re: Re: szylveszter@citromail.hu

Szilveszter,2013.01.25 20:24

Üdv!
Köszönöm akkor nála érdeklődöm.

Gyári töltő

Zola,2012.12.26 23:06

Üdv.
Megépítettem a kapcsolást, és a gyári töltőmbe szeretném bele integrálni (Absaar 4A).
A problémám az, hogy bár a ledek megfelelően működnek, a leírás szerint, de mégsem tölt a töltő. Az ampermérő 0-t mutat, a töltő saruin pedig 10,7V-ot mérek. Ha eltávolítom az áramkört, és visszaállítom a gyári állapotot, ismét tölt, az ampermérő is mutat rendesen.
Mi lehet a probléma?
Köszi.

Re: Gyári töltő

bgsf,2013.01.19 20:35

Szia! Nézd meg nincs-e fordítva bekötve az Amper-mérőd.., a P potival tudod beállítani a fesz értékeket, a trafó sec kimenete legalább AC17V!!!! Sajna ez alatt a fesz alatt nem működik!!!
Üdv: BGSF

Kis akksik

alika,2012.11.08 17:59

Üdv
ezt a kapcsolást hogyan lehetne átépíteni 12V 4-12 Ah-ás akkumulátorokhoz mit kellene méretezni? Esetleg ez jó azokhoz is, a töltőáram nagysága miatt érdekel.
Köszönöm a választ előre is!
Üdv alika

Re: Kis akksik

bgsf,2012.11.11 19:05

Szia!
Nem kell átméretezni, mert automatán szabályozza a töltést! :)

Biztosíték

Balázs,2012.04.20 18:51

Jó napot!
Megépítettem a javított, oldal alján található linken lévő kapcsolást. Abban egy 630mA-es biztosíték van a transzformátor primer körében. Nos ez nekem elszállt már terhelés nélküli állapotban. Ehhez kérnék segítséget, hogy mi lehet a gond?
Előre is köszönöm a segítő választ/válaszokat!

Re: Biztosíték

BGSF,2012.04.21 03:54

Két dolog lehetséges. 1. nem jó a trafó. 2. Gyors a biztosíték és a bekapcsoláskor keletkező nagy terhelés miatt kiolvad. Meg tudod mondani hány VA-es a trafód? kipróbálhatod még úgy is hogy a trafóról leveszed az áramkört. Ha úgy is kiég akkor tegyél bele nagyobb biztit. Ha akkor is lemegy akkor a trafóval van gond. Minden más esetben az áramkörben van valami zárlat.

Re: Re: Biztosíték

Balázs,2012.04.25 17:28

Nos idő közben a biztosítékos hibát elhárítottam, viszont akadt egy másik kérdésem. A transzformátor 80VA-es. 220V/16.5V-os, ezt vásárlás előtt átszámítottam és mivel 230V-os a hálózat 17,25V jött ki. Nos ezek alapján kérném még a segítséget, hogy jól számítottam-e és megfelel-e a transzformátor az áramkör ellátásához.