Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Lágyindító toroid transzformátorhoz

2010.04.27
Lágyindító kapcsolás toroid transzformátorokhoz

A most következő kapcsolás egy nagyon elmés szerkezet. Előnye hogy egyszerűen megépíthető, olcsó és rögtön üzemképes.

Egy lágyindítóról van szó. Felhívom a figyelmet hogy 230V-al működik a kapcsolás, ezért kellő figyelmet fordítsunk az építés és beépítés során az érintésvédelmi szabályokra.

Manapság a toroid hálózati transzformátorok elterjedésével előtérbe kerül, hogy a bekapcsolásokkor fellépő, nagy bekapcsolási áramfelvételt kiküszöböljük.

Egy 400-1000Wattos Toroid transzformátor nagyot "ránt" a hálózaton.

Ez akar több 10 Amper is lehet, mely könnyedén levághatja az automata kismegszakítót.
Főleg akkor, ha esetleg nem a nullátmenetnél sikerű bekapcsolni a trafót. Ha a nullátmenetnél kapcsoljuk a trafóra a feszültséget akkor semmi gond, de ha nem akkor akkor jön az anyázás, az elemlámpa keresés (este..) nameg(!) a biztosíték keresés!

Ha ezt kockázatot szeretnénk csökkenteni akkor erre a problémára ad megoldást egy lágyindító.

Természetesen használható kisebb teljesítményű transzformátoroknál. Én most is arra használok egyet. Bár azoknál nem súlyos ez a probléma.

Elsőnek is tudnunk kell a probléma forrását. A toroid transzformátor a felépítéséből adódóan bekapcsoláskor nagy tranziens áramokat vesz fel. Ez a vasmag geometriájából adódik. Ezt a legegyszerűbben úgy tudjuk elkerülni ha kisebb feszültséggel felmágnesezzük a trafónk vasmagját. Mikor már ez kellő mértékű rákapcsoljuk a 230V-ot.

(a neten rengeteg hasonló kapcsolás fellelhető) ez a kapcsolás 2000Wattos toroid trafóig nyugodtan használható.

 

Kép

 

 

 

A kapcsolás közepén láthatunk egy egyenáramot előállító egységet ami a megfelelő feszültséget/áramot állít elő a 24V-os relének.

A C2-es és a C3-as kondenzátorok feltöltődése kb. egy- másfél másodpercig tart, addig a relé nem húz be és az áram a kerülő vonalon halad a 4 darab 10 Ωos ellenállásokon.

ez a feszültség és áram kellően felmágnesezi a vasmagot és a C2,C3 kondenzátorok feltöltődése után a relé meghúz és azon keresztül folyik tovább az áram.

A biztosíték kiszámítása egyszerűen a trafó teljesítménye alapján számítható.

A biztosíték lassú kioldású legyen (T-jelzésű) I=P/U

Vasalásos technológiához terveztem a nyákot, ha valaki világítani szeretné akkor valószínűleg tükrözni kell a nyákot. A csatlakozások nyákba forrasztható sorkapcsok.

Amelyik ellenállás nincs jelölve az 1%-os 0.6wattos fémréteg ellenállások.

Mégegyszer felhívom a figyelmet a magas feszültségre. Életveszély!!

Kép

 

Kép

 

A Sprint Layout-ban készített file is csatolva, ha valaki szeretné átalakítani akkor ott megteheti. És onnan is ki lehet nyomtatni 1:1-ben A fényképek még a próbaverzióról készültek, annyi a különbség hogy a Graetz híd arrébb került.

az 5Wattos ellenállások lábait szigeteljük,.

A 230V-os vezetősávokat vastagon ónozzuk be. A többi nem szükséges.

A lyukak távolsága 62*62mm, 3mm-es csavarhoz. Távtartókkal szereljük a dobozba, ügyelve a szigetelésre.(a nyák egyik sarka meg van jelölve) Alkatrész lista:

2 db 470K 0.6W 1%
1 db 220R 0.6W 1%
4 db 10R 5W
1 db 330n 250V
2 db 470µF 50V elektrolit kondenzátor
1 db B250C1500 dióda híd
1db Relé:Omron 1x250V 10A 24VDC G2R-1 (én -16A-eset használtam, de ha jó a lábkiosztás akkor más is fajta is megfelel)
1 db 5*20mm-es Biztosíték, lásd fentebb
1 db 5*20mm-es nyákba forrasztható biztosíték foglalat müa. védősapkával
2 db nyákba ültethető sorkapocs, 2-es

A legdrágább alkatrész a relé (500Ft körül),
Jó építést.
Isa
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.