Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nyák lap készítése szitanyomással

2010.04.27

SZITÁZOTT NYOMTATOTT ÁRAMKÖRI  LAPOK KÉSZÍTÉSE

Maga az eljárás ősi kínai eredetű, csak ők textilre nyomtattak ilyen eljárással.

Csak nagy minőségigény, és több száz darabos sorozatgyártás mellett éri meg, mert a kezdő költsége „viszonylag ’’ nagy.

A lényege egy fa/fém keretre kifeszített szita szövetből áll, ami egy speciális anyag.

Kép

                                        Fakeretre kifeszített szitaszövet.

 

 

1 cm2-ben 120X120 lyuk van. (Képzelj el egy szúnyoghálót, csak sűrűbbet!) Így a lyukak mérete mindig egyforma marad. Elméletileg egy cm-ben 120 vonalat lehetne nyomtatni, de a valóságban ez kicsit más.

Kép

Szitaszövet tipusok, és méretek.

 

 

Ez a szövet a keretre feszítve mindig megtartja a méretét, és ha vigyázunk rá korlátlanul felhasználható!

Első lépésként a kifeszített szövetet „durvázni’’ kell. Ezt egy speciális folyadék végzi, ami a fényérzékeny emulzió tapadását segíti elő.

Kép

Durvítás előtt ..                          és utána.....

 

 

Többszöri eljárásnál csak egyszer kell elvégezni! Mikor ez megvan, és a szövet megszáradt, akkor lehet egy fényérzékeny emulzióval „felhúzni’’ a szövetet. A megtervezett panelrajzot a fólia felőli(!) oldalról pauszra lézernyomtatóval ki kell nyomtatni. Fedettség a legjobb legyen, de ne legyen szürke a be nem nyomtatandó rész! Ezután a megszáradt szitát a kinyomtatott panelrajzzal egy UV levilágítóra helyezzük. Az én levilágítóm egy darab 20 W-os UV fénycsőből van, a megvilágítási idő: 12-20 perc.

 

 

 

A panelrajz az üvegre kerül, rá a kifeszített szövet, és le kell súlyozni! Pont úgy mint ha fotólakkal dolgoznánk

A megvilágítás után a szitaszövetet a nem megvilágított részen spriccelő vízzel ki lehet mosni. A megvilágított részen a szövet tömött marad az emulzióval. Ezután szárítás következik. Ha a fényérzékeny emulzió már teljesen matt, akkor jöhet a nyomtatás.

A nyomtatáshoz kell egy befogó eszköz, ami a keretet biztosan egy helyben tartja!

Kell egy gumi „rakel’’, ami egy keménygumiból készült eszköz. Ezzel lehet a festéket átpréselni a szöveten. A NYÁK és a szövet között min 2-3 mm-t hagyjunk. Ezután a festéket a szövetre öntjük, (nem sokat, csak amennyi kell!) és a gumival átnyomjuk a lemezre.

Kép

A nyomtatás menete: a rakellel a festéket átnyomjuk a NYÁK lapra

Száradás után lehet maratni.

 

 

Ezzel az eljárással 300-500 db A4-es NYÁK lapot lehet óránként készíteni ügyességtől függően. A hibásan nyomott lapokat csak higítóval le kell mosni, és lehet újra nyomni.

Ha már nincs szükségünk több áramkör gyártására, akkor a festéket kitakarítjuk a szövetből és az emulziót ki lehet mosni belőle. Így újra egy teljes felületet kapunk, amire a fentebb leírt módon új áramkört fotózhatunk. Ezt addig lehet ismételni amíg valami hiba folytán a szövet tönkre nem megy!

Nekem a legjobb eredményem: 10-15 vonal/cm, ami amatőr körülmények között nem rossz!

Ilyen módon előlapok is nyomtathatók, vagy feliratok pólóra, papírra, üvegre, plexire...stb: Használd a fantáziád!

A NYÁK maratásához a vasklorid oldat a legjobb. A festék bármilyen lehet (pl.:zománcfesték...) a lényeg, hogy a nyomáskor ne folyjék meg, vagy ne száradjon a szitába. Erre gyakorlati útmutató nincs, tapasztalati úton kell a helyes higítást kikísérletezni.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

:)

Vaszily István,2011.10.01 21:46

Szia!

Tudnál felrakni pár képet a nyák készítése folyamatáról?

Re: :)

BGSF,2011.10.02 18:11

Sajnos mikor ezzel a technikával dolgoztam akkor még nem volt fényképezőgépem. A teljes menetét nem fényképeztem végig, bár jó lett volna.... Pár darab panelnak hosszadalmas és drága az eljárás, de szépen lehet vele dolgozni.

szita tinta

bgsf,2010.11.16 02:17

Használtam azt a festéket is. De sósavas-hidrogénperoxidos eljárásra nem jó. A vaskloridot bírja de a brutálisabb maratásokat nem.
Amúgy az ár/használhatósági arány elég gyér erre a technikára.

szita tinta

Hortobágyi Gábor,2010.11.15 23:26

nyák szitázáshoz "festék": Sericol kft.

? :-)

BGSF,2010.04.29 21:05

Szia AC-DC! Ha megtennéd akkor küldd el nekem a képeket és szerkesztünk egy új bejegyzést ennek a témának. A szitaszövet amit én használtam az úgy összeugrott a hő hatására mint a zsugorfólia.....
De ha gondolod és tényleg jó volt akkor egy cikket írhatnál róla és feltesszük ide, ha működik a dolog! Mail címem megtalálod, de ide is írhatsz ....

AC-DC,2010.04.29 20:03

Hello!
Én készítettem szitanyomót vasalós teknikával.
Ez akkor jó, ha sok egyforma panelre van szükség.
Lézernyomtatóval kinyomtattam a nyákterv negatívját,
ezt közepes hómérsékleten rávasaltam az anyagra.
Ez után ráfeszítettem a keretre ügyelve, hogy a rajz megtartsa eredeti formáját.
Rátettem a nyákra és gumis ablaktisztítóval áthúztam a festéket. (festék=körömlakk)
A szitából mindkét festék eltávolítható. A lakk lakklemosóval, a lézernyomtató festéke aromás hígítóval. Ez az eljárás időpazarlónak tűnhet de ha minden kéznélvan megy gyorsan.
Teszek fel valahova képeket és küldök linket.