Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Roland Favorit

2010.04.27
Roland Favorit felhasználói

 

kézikönyv

 

 

·      Roland Favorit bemutatása:

 

 

 A gép egy B/2 két szín nyomására alkalmas gép. Meglehetősen masszív felépítésű, robosztus egy jószág. A telepítése nagy szakértelmet, spéci felszereltséget igényel. Pl.: felejtsük el a kőműves vízmértéket! 10,5 t (!)

Kép

 Kezelése „viszonylag” egyszerű a szervo rendszernek köszönhetően. Bár némi gyakorlás nem árt!
 
                   
 
 A gép beállítása nagy precizitást igényel, mert két részből áll, és a két résznek tökéletes összhangban kell lennie! (Értsd! Egy síkban és minden irányban vízszintesen!)
 Sajnos a legnagyobb igyekezet ellenére is maradtak hiányosságok a beüzemeléskor, emiatt a második festékező művet és nedvesítést nem sikerült tökéletesen beállítani. A nedvesítő hengerek kiemeléskor is a kliséhez érnek. Ez inkább mosáskor gond.
 A kenése nem központi olajozású, hanem minden egyes részegységnek külön kenése van. Ezért az olajszintet minden egységben külön figyelni kell.
 A kompresszorok elég jó minőségűek, nagy teljesítményűek. Itt főként az olajszintre, a légszűrőkre, és a hűtőradiátor tisztaságára kell figyelni. Bármelyik hibája esetén a fúvólevegőbe olaj kerülhet, és az olaj a papíron köt ki…..
 A festékezőmű nagyon eltalált, de ennek ellenére a nagy tónusú munkáknál gyakori a foltos, csíkos, szellemképes nyomat de erre majd a hibaelhárításban kitérek.
 Összességében a gép összbenyomása jó bár a hatvanas évek „dizájnja” és biztonságtechnikája némi kívánnivalót hagy maga után. Az elektromos rendszere eléggé elavult, de stabilan működik. Van néhány kivétel, de erre is ki fogok térni.

 

·       A kezelőszervek:

 A gép elején és a kirakónál a nyomógombok szinte ugyanazok. A kirakótól is vezérelhető a gép. A szimbólumok eléggé érthetőek.

Kép

 

 
                
Berakó oldali kezelőszervek
 

 

 

 

 

 A gép közepén csak a klisék berakásához, és a gumikendők/ellennyomó tisztításához tartozó gombok vannak felszerelve. Itt található meg a 2db lemezbefogó, a 2db gumikendő rögzítő, és az ellennyomó hengert is itt lehet tisztítani.

Kép

 Itt találhatók még a nyomáserősség beállító órák (lemez-gumi, gumi-ellennyomó), valamint az alsó nyomómű nedvesítés/festékezés, valamint a felső nyomómű festékezés beállítóművei.

Kép

                       

Nyomáserősség állító művek

 
 A berakó asztalnál az ütközőket és a szívófejet B/4-B/2+-ig lehet beállítani.
 Külön lehet a szíváserősséget és az aláfújást állítani. Bármelyik állítása a másik ellenkező irányú elállítódását vonja maga után.

 

·       Lemezek befogása:

 A lemezek befogása viszonylag egyszerű és gyors. A pozícionálás miatt nem lehet máshová rakni mint ahová való. Ha az első befogó sínek jó pozícióban vannak akkor csak némi finom állításra van szükség. Érdemes a felső befogót fixen tartani, és csak az alsó befogón állítani. Itt is érvényes az: ha az egyik oldalon + irányban állítok  másik oldal – irányban elmozdul! Állításkor érdemes a feszítő befogókból kivenni a lemezt, mert tapasztalatom szerint nem elég csak meglazítani.

 

·      Gumikendő csere:

 Na ez a legjobb rész a munkában!  Még az első nyomóműnél nem is olyan nehéz. 13-as hosszú szárú Cro-Va kell hozzá, vagy „T” kulcs. Ezzel meg kell lazítani a feszítő csavarokat, azután ki kell akasztani a két körmös rögzítőből a befogó síneket. Először a hátsó sínt emeljük ki, majd a gumikendőt kézzel feszítve visszafele forgatjuk a gépet és a másik befogót is kiemeljük.  A rögzítő csavarok eltávolítása után az új gumikendőt ki kell lyukasztani a csavarok helyén, azután az alátétkendővel a befogó sínekbe csavarozzuk. A visszarakás fordított sorrendben történik.
 Az alsó gumikendőnél a kiemeléskor nagyon vigyázzunk a feszítésre, mert ha kiugrik az első befogó, akkor a gumicilinder és az ellennyomó közé kerül a befogósín! Ilyenkor csak két ember tudja megoldani a problémát, de igen nagy a balesetveszély!!!! Jobb elkerülni!
 Egy gumikendő cserére legalább egy órát kell számolni, + a gumikendő ára!
 20-30 ív nyomása után a gumikendőt ellenőrizni kell, és szükség esetén utánfeszíteni! Érdemes minden gépinduláskor ellenőrizni! A laza gumikendő jellegzetes kattogó hangot hallat!

 

·      Papírfutás ellenőrzése:

   A papírfutást nyomtatás nélkül lehet ellenőrizni. Be kell állítani, hogy a legegyenesebben, legsimábban menjen be a papír az alapillesztékekhez. Ilyenkor kell beállítani a dupla érzékelőt. Előfordulhat hogy egyes papíroknál minden 4-5-6-dik vastagabb picivel. Ilyenkor a dupla érzékelő kikapcsolja az ívberakót. Látszólag semmi hiba sincs, mégis leáll a gép! Ekkor lazítani kell az érzékelőn, viszont ekkor átengedheti a dupla ívet is!

   Az alapilleszték magassága is állítható. Ezt úgy kell beállítani, hogy egy ív szépen alámenjen, de kettő már ne! Itt arra kell figyelni, hogy ha állítani kell a papír ferdeségén akkor az alap illeszték magassága is változik. Emiatt a papír vagy megakad, vagy kettő is alá mehet!
 
  Az alapillesztékeknél található három IR szenzor. A két szélsőt a lehető legtávolabb helyezzük egymástól, mert annál érzékenyebbek. Ezek akadályozzák meg azt hogy a papír ferdén menjen le! (Több-kevesebb sikerrel) Elég egy ferdén levitt ív, és lásd a gumilap csere részt! A középső IR szenzor a nyomást adja a gépre. Ezeket a szenzorokat hetente egyszer érdemes puha ecsettel a papírportól megtakarítani.
 

   A görgők a papír végétől 1-3mm-re legyenek, a kefés görgőket lazán a papír közepére kell engedni. Ilyenkor biztosan bemegy az alapillesztékbe a papír.Az oldalilleszték a papír szélétől 2-4mm-re legyen.

   Az oldalilleszték erősségét úgy kell beállítani hogy biztosan behúzza a papírt, de ne hullámosítsa fel! Ha az első nyomáskor be lett állítva akkor a második (2) szín nyomásakor NEM SZABAD(!)  hozzá nyúlni. A magasságát is lehet állítani, azt úgy állítottam hogy még két ív aláférjen.

 

·      Kirakó beállítása:

     A kirakó beállítása viszonylag egyszerű. Itt az ütközőket a papír méretnek megfelelően beállítjuk, majd a nyomtatási sebességtől függően az ívfogók elengedési pozícióját is be kell állítani. Be kell kapcsolni az ívek lefúvatását, valamint figyelni kell hogy a lassító szívógörgők tiszták-e. Ha a szívógörgő, vagy a kompresszor szűrője nem tiszta, akkor ferdén kidobja a papírt a kirakóban. Ilyenkor először a szűrőt néztem meg, és ha tisztítás után a hiba továbbra is fennállt, akkor a szívógörgők takarítása következett! Ennek a menete a következő volt: először a kompresszoron a két csövet megfordítottam. Aztán megnéztem így hogy melyik görgőnél mennyi levegő jön ki. Következő lépés hogy szétszedtem azt ahol csak kevés, vagy semennyi levegő sem jött és azt kitisztítottam. De rájöttem, jobb az egészet kitisztítani és egy ideig nincs gond.

 

·      Beporzás bellítása:

 A beporzás mindig is kényes dolog volt a nyomdászatban. A lényeg a jó porzó készülék, amit finoman lehet állítani, de hatékony! A minimális port szórja az ívek közé, de meggátolja a lehúzódást, és persze a lamináló sem anyázik..

Szóval ennyi feltételnek megfelelni…..és mégis! Ennél a gépnél 6 sávra lehet beállítani a beporzást, valamint az ív teljes méretére (nyomtatási irányban), vagy csak bizonyos részére.

Kép

 

A beporzó kezelőszervei
 
  •  Néhány hiba ami nehezen  érthető és található meg:
   A következő! Van két kilincsműves (bistabil) relé a kapcsolótáblán (beporzó oldalon!). Fáziskimaradás esetén peregnek és nem a megfelelő pozícióban állnak meg. Ilyenkor a gépet ki kell kapcsolni (ellenőrizni kell a három fázis meglétét, de nem fázisceruzával hanem próbalámpával és fesz.mérővel!), és a kilincsműves relét kézzel állítva kell megtalálni a helyes pozíciót. Ez a hiba legutóbb egy napba telt, Bp-ről jött egy "szakember" aki "megtalálta" a hibát. (ráhibázott... :)  )

   A másik hibája a gépnek, hogy a szervó nem megy. Ennek  az a hibája, hogy van egy kis időzítő panel (szintén a beporzó oldal felől, benn a kapcsolótáblán balra-középen-szélen...) amin 4 db kis relé (rugószáras) található, valamint egy tranzisztoros áramkör. Itt a relék érintkezőit meg kell tisztítani, valamint a trimmer potmétereket kell ellenőrizni. Ha minden O.K. akkor a start gombot kb 3 mp-ig nyomni kell (kattan az egyik relé-aztán a másik is), majd újra Start és a gép elindul alapjáraton.

   Van még egy olyan mókás dolog, ha begyűr egy papírt és az az ellennyomó védőlemezét kiüti a helyéről! ilyenkor sehonnan sem vezérelhető a gép csak középről és csak a visszafelé gombbal működik . Ilyenkor a lemezt vissza kell illeszteni a helyére, persze miután meggyőződtünk róla hogy nincs több beszakadt papír.

   A beszakadt papírral az a legnagyobb baj, ha felkerül az alsó festékezőműre. Ezen csak a mosás segít....   (sajnos....)  Ki kell venni az összes hengert és egyenként lemosni azokat. A fix hengereket a szervó forgatásával meg lehet tisztítani, de a lehullott papírmaradékot jobb kiszedni mert koszolni fogja a nyomat hátoldalát.

Remélem a kis leírásommal segítettem, de ha nem, akkor telefonon bármikor segítek a 06-70-323-4630-as számon ingyen és bérmentve! :)
E-mail-ben is kérhetsz segítséget, mindenképp válaszolok. Remélem tudok segíteni. Végül is 10 év tapasztalat van ezen a gépen..........
 
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.